YAZILAR
Spor, Beslenme, Diyet ve EMS Teknolojisi

Bol Su İçmenin Faydaları

Su, vücudumuzun optimal sağlık ve zindeliği için gerekli olan en önemli besin kaynaklarından biridir. Sıvı ihtiyacımızı karşılar ve her seviyedeki diğer hayati fonksiyonlara yardımcı olur. Spor beslenmesi konusundaki birçok araştırmaya göre su en önemli besin maddesi olarak gösterilmektedir.

Su içmenin faydaları

Image Credit: Lazy Artist

Su Temel Bir Besindir

İnsan vücudunun %60’ı sudan oluşur. Su bütün vücut fonksiyonlarına yardımcı olur. Su vücudun ihtiyaç duyduğu hidrasyon, sindirim, kalp ve akciğer fonksiyonu, eklem yağlaması, dokularımızın korunması, vücut sıcaklığının düzenlenmesi gibi birçok işlevin devamlılığını sağlar.

Su kendimizi iyi hissetmemizi de sağlayan hayatımızın en önemli yaşam kaynaklarından biridir. Yapılan birçok araştırma bol su içmenin neden gerekli olduğuna dair olumlu geri bildirimler içermektedir.

Su Kilo Vermeye Yardımcı Olur

Yapılan çalışmalar daha fazla su içen kişilerin daha az su içenlere göre daha hızlı kilo verdiğini göstermiştir. Yemekten önce içilen bir bardak suyun, iştahı azalttığı, sindirime yardımcı olduğu ve metabolizmayı hızlandırdığı tespit edilmiştir.

Porsiyon kontrolü kilo verme sürecindeki dikkat etmeniz gereken önemli konulardan biridir. Beslenme uzmanları yemek öncesi kendinizi yorgun ve halsiz hissettiğinizde bir bardak su içilmesini tavsiye etmektedir. Bu uygulamanın porsiyon kontrolüne de yardımcı olduğu gösterilmiştir. Ayrıcı, gün boyu bol su içmek, istenmeyen kalorilerle dolu şekerli soda/meyve suyu tüketme isteğini de ortadan kaldırmaktadır.

Su kaynaklı termojenez üzerine yapılan bir araştırmaya göre, soğuk su içmek vücuttaki enerji tüketimini artırmaktadır. Araştırmalara göre enerji tüketimindeki bu artışın sebebi, vücudun, suyu vücut sıcaklığına ısıtmak için harcadığı çabadır. Bu teori, su içmenin metabolizmayı nasıl hızlandırdığını ve kilo verme konusunda nasıl yardımcı olduğunu açıklamaktadır.

Karın Şişkinliğini Azaltır

Vücudun su tutması veya şişkin hissetmek bizi rahatsız edebilir. Bu durum genellikle zayıf sindirimden, artan sodyumdan veya kadınların aylık döngülerinden kaynaklanır. Birçok kişi vücudun su tutması durumunda, su içmekten kaçınılmasına inanır; oysa bu gerçeklerden uzak bir tutumdur.

Su şişkinliği azaltmak için doğal bir ilaçtır ve gün boyunca bol su içmek temizlenme sürecini başlatır. Vücudun su tutması, vücudun susuz kalmayı engellemek için yaptığı koruyucu bir önlemdir, bu nedenle şişkinlik süreçleri vücuda sıvı almanın durdurulacağı dönemler değildir.

Bol su içmek, tutulan tuz miktarını azaltacak ve şişkinliğe sebep olan yiyeceklerin ortadan kaldırılmasını hızlandırmak için kolonu kayganlaştıracaktır.

Su Sindirime Yardımcı Olur

Yeteri kadar su içmemek sindirim sistemini kötü yönde etkiler. İçtiğiniz su miktarını artırarak sindirim fonksiyonlarınızın olağan akışıyla devam etmesini sağlarsınız.

Su, kalın bağırsaktaki çözünebilir liflere bağlanarak gaytanın geçiş süresini azaltır ve eliminasyonu kolaylaştırır. Sindirim sistemimizden su çekildiğinde, vücut gaytadaki suyu çeker ve kabızlık problemi oluşur. Bol su içmek kabızlığı önler, sağlıklı sindirime yardımcı olur, toksinleri temizler, böbreklerin ve karaciğerin üzerindeki yükü hafifletir.

Su Cildimizi Sağlıklı Tutar

Kuru ve cansız bir cildiniz varsa, nedeni yeteri kadar su içmemeniz olabilir. Cildimizin temizliği içerden başlar ve bol su içmek cildimiz için çok yararlıdır.

Sıcak havalarda veya antrenman yaptığımızda vücut suyumuzu ter yoluyla kaybederiz. Su içmek cildimizin doğal yağlanmasını ve rehidrasyonu sağlar. Cildimiz nemi sever, gün boyunca bol su içmek, cildimizin esnekliğini geri kazanmasına sağlar ve kuruluğu ortadan kaldırır.

Yeterli su içilip içilmediğini tespit etmedeki en önemli gösterge idrarınızın rengidir. Sağlıklı idrar oldukça açıktır ve yeteri kadar su içtiğimizi gösterir. Cildimiz için nemlendirici losyon kullanmak iyidir fakat bol su içmek cildimizi korumak için birincil yoldur.

Ne Kadar Su İçilmeli?

Su ihtiyacımızın büyük bir kısmı içme suyundan, küçük bir kısmı da yiyeceklerden alım ile karşılanır. Su gereksinimi, yaş, aktivite düzeyi ve çevre faktörüne bağlı olarak kişiden kişiye farklılık gösterir.

Her gün vücut fonksiyonlarımız itibariyle su kaybetmekteyiz (Terleme, nefes alma, tuvalet vb.). Fiziksel aktifseniz, sıcak bir iklimdeyseniz, ateşiniz varsa, kusma, ishal gibi soğuk algınlığı belirtileriniz varsa muhtemelen daha fazla su kaybedersiniz.

Su kayıplarından sonra vücudun yenilenmesi ve hidrasyonu gerekir. Normal koşullarda günlük 2.5-3 litre su içilmesi önerilmektedir. Yeteri kadar su içip içmediğinizi idrar renginize bakarak tespit edebilirsiniz, idrarınız olabildiğince açık renkte olana kadar su içmeye devam edin.