YAZILAR
Spor, Beslenme, Diyet ve EMS Teknolojisi

Düzenli Kardiyo Egzersizi Yapmanın Sağlık Açısından Faydaları

Koşu bandında terleyerek ve zorlanarak sadece birkaç yüz kalori yakmak ilk etapta çok önemli değilmiş gibi gözükebilir. Fakat, koşmak, yüzmek, bisiklete binmek gibi kardiyo egzersizleri, yakılacak kaloriden çok daha fazlasıdır. Kan pompalanma hızınızın ve yoğunluğunuzun artması kendinizi çok daha iyi hissetmenizi sağlar, sağlığınıza olumlu katkısı olur, sizi kronik hastalıklara karşı koruyabilir ve daha uzun ve sağlıklı yaşamanıza katkı sağlar.

Kardiyo egzersizleri
Image Credit: Stan Madoré

Kardiyovasküler açıdan kısaca kardiyo, kalp atış hızınızı hızlandıran ve kan dolaşımınızı artıran herhangi bir aktivitedir. İster bisiklete binin, koşun, yüzün veya dans edin; kardiyo herhangi bir fitness rutininin önemli bir kısmıdır ve herkesin hayatının önemli bir parçası olmalıdır.

Metabolizmayı hızlandırır

Kardiyo egzersizleri kalori ve yağ yakmanıza yardımcı olur veya kilo almadan daha fazla yemenize izin verir. Kardiyonun avantajları, sadece kalori yakma veya kilo verme ile sınırlı değildir, kardiyonun sağlık açısından da birçok faydası vardır. Bu tip aktiviteler metabolismanızı tetikler ve vücut aktivite süreçlerinizi hızlandırır. Antrenmanın yoğunluğuna göre faydası artar, aralıklı yoğun antrenmanlar fazla kilo alımını, obezite ve buna bağlı olarak diabet, kalp rahatsızlıkları ve yüksek tansiyon gibi hastalıkları önlemede yardımcı olur.

Mutluluk hormonu salgılar

Bu tip aktiviteler kalbin daha fazla kan pompalamasını sağlar ve kendimizi iyi hissettiren endorfin gibi hormonların salınımı için vücudu uyarır. Düzenli bir şekilde kardiyo egzersizleri yapan kişilerin depresyona yakalanma olasılığı daha düşüktür.

İyileşme sürecini hızlandırır

Eğer çok fazla güç antrenmanı yaptıysanız, kardiyo, vücudunuzun daha hızlı toparlanmasına yardımcı olabilir. Kalp atış hızınızın artması kaslarınızdaki kan akışını artıracak, atık ürünlerin temizlenmesini hızlandıracak ve egzersiz sonrası ağrıyı azaltacaktır.

Stresi azaltır

Stres altındayken, savaşmak ve kendini savunmak için, vücudumuz adrenalin, dopamin ve noradrenalin salgılar. Evrimin başlangıcında yırtıcılarla mücadele ederken belki çok işe yarıyordu, fakat bu tip hormonların vücutta çok fazla kalması, kalp hastalığı, diyabet, hipertansiyon ve zihinsel sağlık sorunları gibi riskleri artırabilir. Kardiyo egzersizleri bu tip stres hormonlarını yakabilir ve salınımından kaynaklanan biyokimyasal ve fiziksel değişiklikleri giderebilir, kan basıncını ve kas gerginliğini azaltabilir. Araştırmalar, düzenli kardiyo egzersizleri yapmanın stres ve stresle ilişkili kronik hastalıklara karşı etkili olduğunu göstermektedir.

Kalp sağlığını olumlu yönde etkiler

Diğer kaslarda da olduğu gibi, kalbin daha sıkı çalışmasını ve daha sonra dinlenmesine ve kendini toparlamasına izin vererek işinde daha güçlü ve iyi hale gelmesini sağlayabilir. Güçlü bir kalp, kanı daha yavaş ve daha verimli bir şekilde pompalayabilir ve vücuttaki kan akışını iyileştirebilir.

Arterleri temiz tutar

Düzenli kardiyo, kan dolaşımınızdaki lipit dengesini artırabilir. İyi kolesterol, yüksek yoğunluklu lipoprotein (HDL) seviyeleri artar ve kötü, düşük yoğunluklu lipoprotein (LDL) seviyeleri azalır. Bu da arterlerin ateroskleroz ile tıkanmasını, dolayısıyla, kalp hastalıklarını ve kalp krizini önlemeye yardımcı olabilir.

Diyabet ile savaşır

Kardiyo egzersizleri tip 2 diyabeti önlemeye yardımcı olabilir, ayrıca bu hastalığa yakalanmış kişilerin kan şekeri kontrolüne de yardımcı olur. Kaslar, kardiyodan sonra yapılacak direnç antrenmanı ile kan şekeri kullanımında daha ustalaşır, bu durum seviyelerin stabilize edilmesine ve tehlikeli dalgalanmaların önlenmesine yardımcı olur.

Hemen kalkın ve antrenmana başlayın; düzenli kardiyo, iyi görünmenize, harika hissetmenize, hastalıklarla savaşmanıza ve uzun ve sağlıklı bir yaşam sürmenize yardımcı olacaktır.